Ինչպիսի՞ սնունդ ուղարկել երեխայի հետ դպրոց. դիետոլոգն անդրադառնում է «առողջ ափսեի» բաղադրիչներին

19.03.2022, 13:37
Բազմաթիվ ծնողների մտահոգում է այն հարցը, թե ինչ սնունդ ուղարկել երեխայի հետ դպրոց, որպեսզի այն ոչ միայն հագեցնի քաղցը, այլև լինի սննդարար ու պակաս վտանգավոր աճող օրգանիզմի համար
Ինչպիսի՞ սնունդ ուղարկել երեխայի հետ դպրոց. դիետոլոգն անդրադառնում է «առողջ ափսեի» բաղադրիչներին
ԵՐԵՎԱՆ, 19 մարտի./Նովոստի–Արմենիա/. Բազմաթիվ ծնողների մտահոգում է այն հարցը, թե ինչ սնունդ ուղարկել երեխայի հետ դպրոց, որպեսզի այն ոչ միայն հագեցնի քաղցը, այլև լինի սննդարար ու պակաս վտանգավոր աճող օրգանիզմի համար։ «Նովոստի-Արմենիա» լրատվական գործակալության թղթակիցը թեմայի շուրջ զրուցել է դիետոլոգ-էնդոկրինոլոգ Անուշ Միրզոյանի հետ:

Ի՞նչ սնունդ ուղարկել երեխայի հետ դպրոց

Միրզոյանի խոսքով, երեխաների սննդակարգում շատ կարևոր են բոլոր սննդանյութերը՝ ինչպես սպիտակուցները, այնպես էլ երկար ածխաջրերն ու վիտամինները։ Որպես էներգիայի հիանալի աղբյուր՝ երեխայի հետ պետք է դպրոց ուղարկել երկար ածխաջրեր պարունակող սնունդ, օրինակ՝ հաց, լավաշ, հատիկավորներ (հնդկաձավար, եգիպտացորեն, բրինձ): Մրգերն ու բանջարեղենը ևս շատ կարևոր են, ուստի այս մթերքները ևս պետք է գերակշռեն երեխայի սննդակարգում: Իսկ կշտանալու զգացողությունն ապահովելու համար սննդակարգում պետք է ներառել սպիտակուցներ, օրինակ՝ միս, կաթնամթերք, լոբազգիներ, ձու: Այս մթերքները բավական արագ են հագեցնում, ինչն օգնում է երեխային երկար ժամանակ քաղցի զգացում չունենալ: Լավաշը, պանիրը, բանջարեղենը, չորահացիկները, յոգուրտը, միրգը հանգիստ կարելի է երեխայի հետ դպրոց ուղարկել։ Դրանք առողջարար են, օգնում են երեխային ծանր սննդի փոխարեն ավելի թեթև ու հագեցնող սնունդ ընդունել:

Սննդաբանի խոսքով, հայաստանյան դպրոցներում երեխաները մեծ մասամբ սխալ են սնվում: Ընդմիջմանը հիմնականում ուտում են բուլկի, խաչապուրի, հոթ դոգ կամ էլ կես մատնաքաշի մեջ դրված երշիկ ու պանիր: Նման մոտեցումը սխալ է։ Առհասարակ, երեխաների սննդակարգում արագ սնունդը, վերամշակված սննդամթերքներն ու գազավորված ըմպելիքները պետք է 10 %-ից պակաս կազմեն։

Ի՞նչ անել երեխայի մեջ գրագետ սնվելու սովորույթը զարգացնելու համար

 - рис.1

Միրզոյանը նշում է, որ շատ կարևոր է երեխայի հետ դպրոց ուղարկել այնպիսի սննդամթերք, որն առողջարար է և դուր է գալիս երեխային։ Ամենակարևորը, այնպես անել, որպեսզի երեխան ցանկանա այն ուտել։ Այսինքն սնունդը պետք է լինի գեղեցիկ, գունավոր, բազմազան, չկրկնվող, մատուցված լինի ինչ-որ հետաքրքիր տարրայի մեջ։ Սա վերաբերում է նաև տանը պատրաստվող սննդին։ Երեխաների սննդակարգը պետք է ներառի սննդանյութերի մաքսիմալ խմբեր` տարբեր սպիտակուցներ, ածխաջրեր, ճարպեր, վիտամիններ։

Ողջ օրվա ընթացքում երեխայի սննդի ընդունումն անպայման պետք է ներառի նախաճաշը, դասամիջոցի ուտեստը, ճաշը և ընթրիքը: Կախված տարիքից, դպրոցից և զբաղվածությունից երեխայի մոտ փոքր տարիքից պետք է ձևավորել սննդի ընդունման ճիշտ ռեժիմ: Կարևոր են նաև սննդի ընդունման ժամերը, դրանք ամեն օր պետք է նույն ժամին լինեն, որպեսզի երեխայի մոտ սովորություն դառնա։ Սննդի ընդունումների միջև ընկած ժամանակահատվածն էլ չպետք է 4 ժամից ավել լինի։

«Առողջ ափսե»

 - рис.2

Առողջ սննդակարգի կարևոր կետերից մեկը ճիշտ ու բալանսավորված սնունդն է: Այդ բալանսում պետք է լինեն, թե´ ընդունած, թե´ ծախսած կալորիաները: Բայց, քանի որ այս հաշվարկը բավականին բարդ է, և միշտ չէ, որ ստացվում է ճիշտ հաշվարկել, այդ պատճառով հնարել են «առողջ ափսե»-ի մեթոդը: Եթե օրվա ընթացքում երեխաների համար 2-3 անգամ հավաքեք առողջ ափսե, ապա կունենաք առողջարար ու բալանսավորված սննդակարգ: Խորհուրդ է տրվում օրվա ընթացքում ամենաքիչը 2 անգամ «առողջ ափսե» հավաքել (օրինակ՝ նախաճաշ և ճաշ, կամ ճաշ և ընթրիք):
Ինչպես նշում է Միրզոյանը, «առողջ ափսե»-ն առողջ սննդի ընդունման թերևս ամենաընդունված ու ճիշտ մոդելն է: Այն իրենից ներկայացնում է մեծ քանակությամբ միրգ և բանջարեղեն, սպիտակուցներ և ածխաջրեր։ Հիմնական սննդընդունումներին ափսեի կեսը պետք է լցված լինի մրգով կամ բանջարեղենով, մեկ քառորդը պետք է կազմեն սպիտակուց պարունակող սննդամթերքը, և ևս մեկ քառորդ պետք է հատկացնել ածխաջրեր պարունակող սննամթերքին։ Այս մեթոդով կարող են առաջնորդվել և´ երեխաները, և´ մեծահասակները։

Միրզոյանը նաև ընդգծեց, որ վաղ տարիքից ճարպակալման գործընթացը կանխարգելելու համար շատ կարևոր է, որպեսզի երեխան սովորի դանդաղ ծամել։ Պետք է սննդընդունումներին անջատել հեռախոսը, պլանշետը, հեռուստացույցը և նայել սննդին: Գիտակցված սննդընդունման հասնելու համար կարևոր է, որպեսզի երեխան հասկանա, թե երբ է սոված, և երբ է կշտանում։ Երեխայի մոտ պետք է ձևավորել սովորություն, որպեսզի սնվի այն ժամանակ, երբ քաղց է զգում և դադարեցնի սննդընդունումը, երբ արդեն հագեցվածություն է զգում։-0-